Etikettarkiv: ett

Tar du ett GLP-1-läkemedel? Här är vad experter säger att du bör äta

Folk som använder viktminskningsläkemedel som Ozempic, Wegovy eller Zepbound har fortfarande näringsbehov för god hälsa, även om de äter mindre. En ny uppsättning näringsrekommendationer förväntas hjälpa människor att förbli friska även när de tappar oönskade kilon, säger forskare. Riktlinjerna är avsedda att ”utrusta kliniker med kunskap och verktyg för att stödja optimal närings- och medicinska… Läs mer »

Forskare hittar ett samband mellan ökad huvudvärk och varmare temperaturer för personer med migrän

Kredit: Pixabay/CC0 Public Domain När temperaturen stiger ökar också risken för migränattacker, enligt en ny studie från ett team av forskare vid University of Cincinnati College of Medicine, Icahn School of Medicine vid Mount Sinai, Errex Inc. och Teva Pharmaceuticals US Inc. ”Väderförändringar är en av de vanligaste utlösande faktorerna för migrän”, säger Vincent Martin,… Läs mer »

En av sex personer som slutar med antidepressiva läkemedel kommer att uppleva utsättningssymtom som ett direkt resultat, säger studien

Kredit: Pixabay/CC0 Public Domain För någon som slutar ta antidepressiva läkemedel är risken att uppleva ett eller flera utsättningssymtom (även kallade abstinenssymtom), såsom yrsel, huvudvärk, illamående, sömnlöshet och irritabilitet på grund av att man stoppar medicinen 15 % (motsvarande var sjätte till sjunde människor), enligt en systematisk översikt och metaanalys publiceras i Lancet Psychiatry. Analysen… Läs mer »